20.11.2019

Tänään vietetään lapsen oikeuksien päivää

Kansainvälistä lapsen oikeuksien päivää vietetään vuosittain 20. marraskuuta. Lapsen oikeuksien sopimuksen 30-vuotisjuhlavuoden teemana on lapsen oikeus olla oma itsensä.

Kuurojen Liitto tukee lasten oikeutta olla oma itsensä. Jokaisen ihmisen persoonallisuuden ja identiteetin kunnioittaminen kuuluu ihmisoikeuksien ja perusoikeuksien ytimeen.

Liitto tarjoaa lapsille ja nuorille leirejä, kursseja ja tapahtumia. Kun liiton työntekijät ovat tavanneet lapsia kouluvierailuilla ja etäyhteyksin, kohtaamisissa on käynyt ilmi, että kaikki lapset eivät saa viittomakielistä vertaistukea. Kuurojen Liitto haluaa vahvistaa kaikkien viittomakielisten lasten oikeutta omakieliseen ympäristöön ja vuorovaikutukseen. Vuoden 2020 aikana liitto tulee keskittymään toiminnassaan erityisesti lapsiin ja nuoriin.

- Ketään lasta ei jätetä yksin. Lapsissa on viittomakielen tulevaisuus, muistuttaa Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen.

Lapsen oikeuksien päivän kunniaksi Viittomakielinen kirjasto julkaisee rakastetun 12-osaisen klassikkosarjan Siru ja Pyry. Sarja on valmistunut jo 20 vuotta sitten ja sen uudelleen julkaisua on toivottu kirjastolta useita kertoja. Sarja kertoo tietokoneen sisällä asuvista dataupseeri Sirusta ja ohjelmaviruksenpätkästä Pyrystä. Sarja on puhuttu suomeksi. Lisäksi Viittomakielisen kirjaston etusivulta löytyy tämän viikon aikana lastenohjelmia laidasta laitaan.

Kuurojen Liitto toivottaa oikein hyvää lapsen oikeuksien päivää!

Lapsen oikeuksien viikko on lapsen oikeuksien päivän yhteydessä vietettävä teemaviikko, jonka tavoitteena on lisätä lapsen oikeuksien sopimuksen tunnettuutta ja lapsen oikeuksien toteutumista.

Hyödyllisiä linkkejä