26.5.2016

Valteri-koulu Onervassa ensimmäinen kevät takana

Kuurojen Liiton kuvausryhmä kävi tutustumassa Jyväskylässä sijaitsevaan valtion ylläpitämään Valteri-koulu Onervaan. Kyseessä on uusi koulurakennus, joka on otettu käyttöön tämän vuoden alussa.

Valteri-koulu Onerva on yksi valtion ylläpitämän Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin kuudesta toimipisteistä. Alun perin Jyväskylässä toimi Jyväskylän näkövammaisten koulu ja Haukkarannan koulu. Ne yhdistyivät vuoden 2013 alusta Onerva Mäen kouluksi. Onervan uusi koulurakennus avattiin puolestaan tämän vuoden alussa.

- Tulevaisuus on mielenkiintoinen, koska nyt kuusi koulua on yhdistynyt samaan verkostoon, kertoo Onervan sijaisrehtori Raija Väisänen.

Onervan oppimispäällikkö Tuulia Kuntsi on ollut tiiviisti mukana koulun rakennusprojektissa, jossa on huomioitu niin näkö- kuin kuulovammaisten erityistarpeita. Esimerkiksi huoneistojen seinissä on enemmän ikkunoita, vilkkuvaloja sekä varoitusvaloja. Pääaulasta puolestaan on tehty mahdollisimman avara tila. Arkkitehtonisesti tässä on huomioitu visuaaliset tarpeet.

Yhdeksännen luokan oppilaat pitävät koulua hienona. Vanhaan verrattuna uusi koulu tuntuu ehkä jopa liian hienolta ja tekniseltä. Erityisluokanopettaja Anu Savolaisen näkökulmasta oppilaat ovat sopeutuneet jo hyvin.

- Toki sekin kuuluu asiaan, että uutuudenviehätyksen jälkeen voi kaivata vanhaan kouluun. Sopeutumisvaihetta tässä vielä eletään, Savolainen tuumaa.

Anu Savolainen kertoo, että Onervassa kuulovammaisten lasten opetuksessa tavoitteena on kaksikielinen opetus ja kieliä painotetaan oppilaan tarpeiden mukaan.

- Toisilla painottuu viittomakieli, toisilla suomen kieli, mutta tavoitteena on kuitenkin aina kaksikielinen opetus. Toisaalta tärkeintä on keskittyä opetussuunnitelman mukaisten tavoitteiden saavuttamiseen.

Onerva tarjoaa myös lähikoulupalveluita. Lähikoulupalvelussa oppilaat voivat tulla Onervaan joko muutamaksi päiväksi tai pidemmäksi ajaksi. Palvelua tarjotaan, myös opettajille, ohjaajille, lähityöntekijöille ja kunnan työntekijöille. Heille voidaan tarjota erityistukea yksilöllisesti.