22.1.2020

Viittomakielen päivää juhlitaan myös Oulussa

Kansallista viittomakielen päivää vietetään vuosittain 12.2. Päivä järjestetään kansallisten viittomakieltemme, suomalaisen ja suomenruotsalaisen viittomakielen, kunniaksi. Oulussa päivää juhlistetaan kaupungin pääkirjastossa.

Taikuutta ja esittelypisteitä

Oulussa viittomakielen päivää juhlitaan keskiviikkona 12.2.2020 Oulun kaupungin pääkirjastossa (Kaarlenväylä 3, Oulu).

Päivä alkaa viittomakielisen taikurin Mikk Engmanin esityksellä Laiturissa klo 9.30. Toinen esitys on Laiturissa klo 16.00. Tervetuloa katsomaan visuaalista taikuutta!

Viittomakieli- ja kuuloalan toimijoiden ja heidän palveluidensa esittelypisteet ovat pääkirjaston aulassa klo 12-17. Tule opettelemaan viittomakieltä tai kokeilemaan simulaatiolaseilla, miltä tuntuu, kun on esimerkiksi kaventunut näkökenttä.

Paneelikeskustelu

Lisäksi päivän päätteeksi järjestetään Pakkala-salissa klo 18 ajatuksia herättävä ja ajankohtainen paneelikeskustelu, jonka teema on: Mahdollisuus viittomakieleen.

Jos kohtaat arjessasi tai työssäsi lapsia tai nuoria, joilla on kuulo- tai kuulonäkövamma, tule kuuntelemaan ajankohtaista tietoa heidän mahdollisuudestaan viittomakieleen, kokemusasiantuntijoiden ajatuksia kielen merkityksestä heidän elämässään sekä monikielisyydestä. Paneelin jälkeen on kahvitarjoilu kirjaston aulassa, jolloin on oiva tilaisuus osallistujien keskinäiselle vapaalle keskustelulle!

Paneelissa keskustellaan esimerkiksi

• kielen merkityksestä ihmiselle ja hänen identiteetilleen.
  • mikä merkitys viittomakielellä on kuulovammaisten sekä äidinkieleltään viittomakielisten lasten ja nuorten elämässä?
  • viittomakielen oppimisesta.
  • yksilöllisistä tarpeista, joihin on useita hyviä vaihtoehtoja.

Tutkimusten mukaan viittomakielen omaksuminen ja käyttö ei estä puhutun kielen oppimista.

Keskustelijoina: Tiina Filppa, SI-lapsen äiti, Oulun seudun kuulovammaisten lasten tuki ry:n pj, FM Jaana Isohätälä, oppimisen väitöskirjatutkija, Oulun kaupunginhallituksen 1. varapj. Pirkko Selin-Grönlund, Kuurojen Liiton erityisasiantuntija Maarit Widberg-Palo, viittomakielisten lasten äiti, KM

Tapahtumaan on vapaa pääsy ja tapahtumassa on viittomakielen tulkkaus. Paneelikeskustelussa on myös kirjoitustulkkaus eli tekstitulkkaus.

Lämpimästi tervetuloa!

Taustakuva: © Oulun kaupunki