14.6.2018

Viittomakielisten näkökulmat esillä Ylen saavutettavuusverkostossa

• ylen logo
Ylen koolle kutsumassa saavutettavuusverkostossa 13.6. tarkasteltiin Ylen palvelujen saavutettavuutta ja sen kehitysnäkymiä. Yle on perustamassa saavutettavuutta arvioimaan ja testaamaan katsojaraadin, johon järjestöt voivat ehdottaa edustajia.

Viittomakielisiä kiinnostavia teemoja verkoston kokouksessa olivat muun muassa Yle uutiset viittomakielellä -lähetyksen tuleva 25-vuotisjuhlavuosi ensi vuonna ja Tanja ja kuuro Eurooppa -ohjelmasarjan käynnistyminen 19.6.

Tilaisuudessa Kuurojen Liittoa edusti erityisasiantuntija Antti Mäkipää ja suomenruotsalaisia viittomakielisiä Finladssvenska teckenspråkigan toiminnanjohtaja Magdalena Kintopf-Huuhka. He toivat esille viittomakielisiin tuotantoihin suuntatuvat toiveet, suomenruotsalaisten viittomakielisten aseman ohjelmatarjonnassa sekä muun muassa Ylen kriisiviestinnän ja Aamu-TV:n ohjelmien saavutettavuuden parantamistoiveet viittomakielisten näkökulmasta. Myös suoratekstityksen kehittämisnäkymät olivat esillä.

Yle sai verkostolta kiitosta entistä paremmin koordinoidusta saavutettavuuden huomioimisesta palveluissaan.

Katso myös Kuuloliiton blogi, jossa Ylen kääntäminen ja versiointi -yksikön päällikkö Christoffer Forssell pohtii saavutettavuutta. Linkki blogiin jutun alla.

Hyödyllisiä linkkejä