Kuurojen Liiton eduskuntavaaliteesit 2019

Eduskuntavaalit järjestetään sunnuntaina 14. huhtikuuta 2019 ja niissä valitaan kansanedustajat eduskuntaan vaalikaudelle 2019–2023. Vaaliteeseissään Kuurojen Liitto vaatii valtioneuvostoa turvaamaan myös viittomakielisten perusoikeudet.
Hyödyllisiä linkkejä
Ladattavat tiedostot

Viittomakielisiä eduskuntavaaliehdokkaita:

- Riikka Moilanen, Keskusta, Oulun vaalipiiri
- Risto Ojala, Kristillisdemokraatit, Keski-Suomen vaalipiiri
- Kaija-Liisa Savolainen, Sininen tulevaisuus, Keski-Suomen vaalipiiri

Kuurojen Liitto on julkaissut omat teesinsä vaaleihin, voit tulostaa oman kappaleesi oheisesta linkistä. Teesejä saa vapaasti tulostaa, kopioda ja jakaa.

1. Tulkkaus

Kehitetään Kelan tulkkauspalvelua laatimalla tilanteesta kokonaisarviointi.

Viittomakielen tulkkaus on kuurojen eniten käyttämä palvelu ja tulkkausta koskeva laki on ehkä maailman paras. Sen toimeenpano kuitenkin ontuu. Viittomakielen tulkkausta ei ole huomioitu sote­- ja maakuntauudistuksen valmistelussa eikä ole itsestään selvää, että tulkin aina saisi elämän tärkeisiin tilanteisiin tai edes välttämättömyyksiin. Myös tulkkauspalvelun koordinointia on parannettava.

Onkohan sairaala muistanut tilata mummille tulkkia?

2. Opetus

Turvataan viittomakielisen lapsen oppimispolku varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen säädöksissä yksiselitteisesti.

Viittomakielilaki tuli voimaan vuonna 2015. Sen tai YK:n vammaissopimuksen vaikutukset eivät edelleenkään näy varhaiskasvatuslaissa eivätkä perusopetuslaissa, joissa opetusta käsitellään vain vamman eikä kielen näkökulmasta. Viittomakieliset lapset asuvat eri puolilla Suomea, joten lakien soveltamisessa ei ole lapsen etua tai yhdenvertaisuutta kunnioittavia yhtenäisiä käytäntöjä.

Miksi en pääse naapurikunnan viittomakieliselle luokalle?

3. Sotepalvelut

Kehitetään SOTE-­ ja digipalveluja osallistamalla viittomakieliset palvelumuotoiluun ja perustamalla osaamiskeskuksia.

Viittomakieliset on  otettava mukaan digi-­, sote-­ ja maakuntavalmisteluun oman asiansa asiantuntijoina. He tietävät miten sekä viittomakieli että kuurous parhaiten huomioidaan palvelujen muotoilussa. Jatkossa neuvonta ja ohjaus tulee keskittää erityisiin osaamiskeskuksiin, jotta  valinnanvapaus ja laadukkaat palvelut olisivat saatavilla myös viittomakielisille kansalaisille.

Olisipa asiakaspalvelussa käytössä myös tekstiviestinumero.

Lisäksi

Perustetaan laaja-alainen viittomakieliasiain neuvottelukunta arvioimaan viittomakielilain ja viittomakielisten perusoikeuksien sekä yhdenvertaisuuden toteutumista.

Päätöksenteon tueksi tarvitaan oikeaa tietoa;  neuvottelukunnan rooli olisi tässä välttämätön.  Neuvottelukunta vastaisi myös viittomakielibarometrin toteuttamisesta sekä seuraisi ja arvioisi viittomakielisten perusoikeuksien toteutumista säännöllisesti.

Tämä artikkeli esiintyy osana seuraavia sivuja