2.10.2017
Antti Mäkipää, erityisasiantuntija, Kuurojen Liitto ry

Digipalvelujen käyttö on uusi kansalaistaito

Pian satavuotiaassa Suomessa keskustellaan nyt paljon digitalisaatiosta. Digipalveluiden käyttö edellyttää, että jokainen hankkii riittävän hyvät digitaidot. Samalla on tehtävä edunvalvontatyötä, jotta digitaalisten palveluiden kehittämisessä huomioidaan viittomakielisten tarpeet, kirjoittaa Antti Mäkipää.

Digitalisaatio kuulostaa juhlalliselta, mutta se on jo nyt arkeamme: käytämme verkkopankkia, Yle Areenaa tai täytämme sähköisen veroilmoituksen. Nämä ovat kaikki esimerkkejä digitaalisista palveluista. Myös Kuurojen Liitto löytyy monin tavoin verkosta. Meillä on laajat verkkosivut, Viittomakielinen kirjasto, käytämme kuvallisia yhteyksiä ja sosiaalista mediaa. Juhlimistakin olemme digitalisoineet toteuttamalla huippusuositun Verkkobileet-tapahtuman suorana verkkolähetyksenä.

Kun Suomi digitalisoituu lisää, häviää moni vanha tapa toimia. Me jokainen kohtaamme digitalisaation tuoman muutoksen. Suuri haaste onkin siinä, että verkkopalvelut olisivat saavutettavia ja sopivia yhdenvertaisesti myös viittomakielisille. Toinen haaste on se, että meidän kansalaisten tulee osata käyttää näitä uusia digipalveluja laitteillamme – kotipääteillä, läppäreillä, älypuhelimilla ja tableteilla.

Haluan kannustaa nyt yhteisöä rohkeasti tutustumaan ja kokeilemaan asiointia ja yhteydenpitoa erilaisissa verkkopalveluissa. Kuurojen Liiton ICT-ohjaajat ovat tarvittaessa tässä apuna. Omalta kotiseudulta voi myös etsiä sopivaa koulutusta, johon voi osallistua vaikkapa porukalla. Tai ehkäpä yhdistykseltä löytyy taitavia viittomakielisiä digitaalisten asioiden asiantuntijoita, jotka voivat opastaa myös muita.

Kehitystä näköpiirissä

Digitalisaatio edellyttää myös edunvalvontaa. Sitä Kuurojen Liitto on tehnyt koko ajan. Liiton tehtävä on valvoa yhteisön etuja siinä, että digitaalisissa palveluissa huomioidaan viittomakieliset. Olemme esittäneet paljon kannanottoja viittomakielten käytön ja verkkopalvelujen saavutettavuuden puolesta.

Haluan erityisesti nostaa tässä esille yhden meille kaikille kansalaisille tärkeän julkisen verkkopalvelun. Se on Suomi.fi, joka on portti kaikille kansalaisille tärkeisiin palveluihin ja tietoihin. Sen toimitus on tuottamassa palveluun myös viittomakielisiä sisältöjä. Suomi.fin kautta rekisteröidytään myös muihin palveluihin, pidetään yhteyksiä viranomaisiin, ja sen kautta voi pian myös valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan asioita puolestaan, jos oma toimintakyky on heikko. Kannattaa seurata liiton viestintäkanavia, tiedotamme jatkossa Suomi.fi –palvelusta siellä jatkossa tarkemmin.

Kuurojen Liiton tehtävä on valvoa yhteisön etuja siinä, että digitaalisissa palveluissa huomioidaan viittomakieliset.

Kuurojen Liiton tavoitteena on luonnollisesti hyödyntää digitalisaatiota mahdollisimman paljon, jotta palvelumme kehittyisivät, olisimme lähempänä yhteisöä, yhdistyksiä ja kaikkia asiakkaita vaikkapa etäyhteyksin. Mutta juuri nyt on tärkeää, että tunnet jo olemassa olevat liiton digitaaliset palvelut ja käytät niitä. Käy verkkosivullamme ja Viittomakielisessä kirjastossa ja ota kantaa Facebook-sivullamme. Jos olet Kuurojen videon dvd-ohjelmapalvelun asiakas, siirry vastaanottamaan palvelu verkosta Viittomakielisen kirjaston kautta.

Palvelu-uudistukset etenevät askel kerrallaan. Esimerkiksi viittomakielen etätulkkauksen kehitysnäkymät ovat rohkaisevia. Riittävät digitaidot tuovat nämä uudet mahdollisuudet käyttäjän ulottuville. Digipalvelujen käyttö on uusi kansalaistaito. Toimitaan yhdessä siten, että mahdollisimman moni viittomakielisten yhteisössä voisi kokea olevansa digikansalainen, joka osaa hyödyntää laitteita ja uusia palveluja.

Antti Mäkipää

erityisasiantuntija