22.11.2016
Virpi Thuren, Työllisyyskoordinaattori, Kuurojen Liitto ry

Mikä minusta tulisi isona? Ohjaamo auttaa.

Kun minä olin pieni, minulla oli kaksi haaveammattia: lastentarhanopettaja ja laivan kapteeni. Kapteenihaave hävisi jo aiemmin, mutta lastentarhanopettajan työstä haaveilin lukion loppuun asti. Ennen hakemista päätin ensin kuitenkin kokeilla, millaista lastentarhanopettajan työ on. Myöhemmin päädyin erilaisten vaiheiden kautta nykyiseen työhöni. Eli ennakkoon ei voi varmasti tietää, mihin ammattiin lopulta päätyy.

Moni nuori - kuuro ja kuuleva - miettii usein ”mitähän sitä tekisi isona?”. Moni miettii samaa vanhempanakin. On mahdotonta tietää 16-vuotiaana, mitä haluaa seuraavat noin 55 vuotta tehdä työkseen. Varsinkin, kun maailma muuttuu vauhdilla ja todenäköisesti yksi ammatti ja siihen kouluttautuminen ei riitä työelämässä pysymiseen eläkeikään saakka. Hyvin luultavaa on, että vanhuuseläkeikään mennessä nyt työuraansa aloittelevilla nuorilla on takataskussa ainakin 2-3 eri ammattitutkintoa. Päätä sitten siinä teininä, mihin työhön tähdätä!

Mutta mistä saa apua, jos haluaa pohtia eri vaihtoehtoja ja kokeilla, millaista työskentely oikein on siinä mielessä siintävässä ammatissa? Suomessa on noin 40 paikkakunnalla paikkoja, joihin on koottu kaikki nuorille kohdennetut monialaiset palvelut saman katon alle. Ne ovat osa (aiemman) hallituksen nuorisotakuu-ohjelmaa ja niitä kutsutaan Ohjaamoiksi. Ohjaamot ovat ns. yhden luukun palvelupisteitä, jotka on tarkoitettu kaikille nuorille, myös viittomakielisille 15-29 –vuotiaille kuuroille. Ne ovat matalan kynnyksen palvelupaikkoja,  jone ei tarvitse varata aikaa erikseen, vaan ohjaamoon voi mennä silloin, kun se itselle sopii. Muista kuitenkin tilata tulkki mukaasi, jos menet Ohjaamoon!

Ohjaamot on tarkoitettu kaikille 15-29 -vuotiaille nuorille, myös viittomakielisille.

Ohjaamossa neuvotaan henkilökohtaisesti esimerkiksi opiskeluun ja urasuunnitteluun liittyvissä asioissa. Siellä saa myös terveysneuvontaa, jos vaikka jonkin ammatin terveysvaatimukset mietityttävät. Ohjaamot tekevät myös verkostoyhteistyötä eri toimijoiden kanssa: niissä järjestetään työnantajatapaamisia, joissa saa tietoa erilaisista ammateista ja työpaikoista suoraan työnantajilta itseltään. Ohjaamoiden kautta on myös mahdollista päästä töihin tai työkokeiluun ja saada tuntumaa työelämästä sekä työelämän pelisäännöistä. Sitä kautta saattaa löytyä myös se kiinnostava työkin, mitä haluaisi lähteä opiskelemaan tutkinnon

Jos siis vielä olet hieman sormi suussa miettimässä, ”mikähän minusta tulee isona”, astelepa lähimpään Ohjaamoon ja käy juttelemaan ohjaamolaisten kanssa eri vaihtoehdoista. Ohjaamoissa ei kuitenkaan ole viittomakielistä palvelua, joten tilaa tulkki mukaasi, kun menet käymään. Ja kannattaa käydä ja käyttää näitä kunnan ja yhteiskunnan palveluita hyväksi!

Hyödyllisiä linkkejä

Kommentit (0)