23.1.2017
Markku Jokinen, Toiminnanjohtaja, Kuurojen Liitto ry

Yhdessä mahdollisuuksia viittomakielisille!

Uuden peliyhtiö Veikkauksen teemana alkuvuodesta on ollut ”Mahdollisuuksia”. Suomi 100 –hankkeen teema on puolestaan ”Yhdessä”. Nämä yhdistämällä saadaan hyvä johtolause myös viittomakielisten tulevalle vuodelle!

Uusi Veikkaus aloitti toimintansa vuoden alussa. Entinen RAY:n avustusosasto siirrettiin Sosiaali- ja terveysministeriön alaisuuteen. Nyt sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksien käsittelystä vastaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA). Eli jatkossa Kuurojen Liiton rahoitus tulee STEA:sta.

RAY:n pelitoiminta yhdistyi puolestaan uuteen Veikkaukseen, samoin kuin entinen FinnToto. Rahapeleistä kertyy uudessa yhtiössä valtava potti. Tätä pottia tullaan jatkossa jakamaan entisiä jakoperiaatteita noudattaen.

Olette varmasti huomanneet uuden peliyhtiön eli Veikkauksen esiintyneen vahvasti eri medioissa teemalla "Mahdollisuuksia". Mainoksissa on esitelty eri kohteita, jotka saavat Veikkauksen tukea: urheilua, kulttuuria, sosiaali- ja terveysalaa, senioreita. Nämä ovat varsin vaikuttavia mainoksia! Siellä avustettavien kohteiden listalla ovat mukana myös näkö- ja kuulovammaiset.

Kannattaa seurata Veikkauksen uusia tuulia, niin mekin täällä teemme.

Meidän kaikkien on hyvä hahmottaa selkeästi muuttunut tilanne ja liiton suhde STEA:aan ja uuteen Veikkaukseen. Kunhan Veikkauksen toimisto asettuu uuteen paikkaan, tulemme olemaan sinne yhteydessä. Samoin olemme yhteydessä STEA:an ja jatkamme jo RAY:n aikaan alkanutta vuorovaikutusta. Tästä aiheesta jatkamme varmasti myös yhdistysväen kanssa pitkin tätä vuotta. Tulen mielelläni yhdistyksiin tarkemmin kertomaan näistä asioista. Ottakaa yhteyttä!

Suomi 100 viittomakieliset mukana

Toinen alkuvuonna vahvasti esille noussut teema on se, että Suomi täyttää 100 vuotta! Suomen itsenäisyyden juhlavuoden teemana on ”Yhdessä”. Vuosien varrella suomalaiset ovat tehneet paljon asioita yhdessä, yksin selviytyminen olisi ollut mahdotonta. Kautta vuosikymmenten myös viittomakieliset ovat aina olleet mukana viemässä Suomea eteenpäin. Teemaan kuuluu, että myös tulevaisuus tehdään yhdessä. Me viittomakieliset emme voi jäädä tästä erillisiksi, vaan olemme porukassa mukana!

Valtioneuvoston kansliassa toimiva Suomi 100 -hanke vastaa juhlavuoden ohjelman kokoamisesta. Vuoden aikana on luvassa runsain mitoin erilaisia Suomen satavuotisjuhliin liittyviä tapahtumia ympäri Suomen. Kuurojen Liitto neuvottelee pian Suomi 100 -ohjelmapäällikkö Suvi Innilän kanssa siitä, miten Suomen molemmat viittomakielet ja viittomakieliset näkyvät Suomi 100 vuotta -juhlavuoden ohjelmassa – yhdessä. Tästäkin kerromme jatkossa tarkemmin, kannattaa seurata medioitamme!

Veikkaus korostaa yhdenvertaisia mahdollisuuksia, Suomi 100 –hanke puolestaan yhdessä tekemistä. Mahdollisuuksia yhdessä - tämä sanapari tarjoaa meille upean tilaisuuden kehittää parempaa tulevaisuutta!

Hyödyllisiä linkkejä

Kommentit (0)