Joulukampanja

MEIDÄN PERHEESSÄ JOULUPUKKIKIN VIITTOO!

"Hei pikkuveli, eikö olekin hienoa, kun isi ja äiti käyttää juttelemiseen käsiä ja ilmeitä? On tosi kiva seurata niiden kasvoja ja kehonliikkeitä! Iskä on ihan paras kertomaan hauskoja tarinoita!

Meidän kodin ulkopuolella taas on paljon ihmisiä, jotka vaan liikuttelevat suutaan. Mitenkähän ne ymmärtävät toisiaan? Minä en ainakaan ymmärrä mitään. Ehkä se on vaikeaa iskälle ja äitillekin. Tuntuu hassulta kun kaikki ei viito niin kuin meillä kotona..."

VIITTOMAKIELI ON MONILLE ÄIDINKIELI

Viittomakieli voi olla kuuleville outo ja etäinen asia, koska se on kieli, joka ei ole riippuvainen äänestä. Viittomakieli on kuitenkin aito, moniulotteinen kieli, ja visuaalisena kuuroille luonnollisin ja vaivattomin tapa keskustella, oppia ja ilmaista ajatuksiaan. Vaikka monet kuurot harjaantuvat myös taitaviksi kirjoitetun suomen kanssa, äänellä tuotetut viestit ovat heiltä ulottumattomissa.

Valitettavasti yhteiskuntamme toimii yleensä kuulemisen ehdoilla.

KUURO JOUTUU KOHTAAMAAN MONIA ESTEITÄ

Ei ole epätavallista, että kuuro lapsi joutuu koulussa pärjäämään useita päiviä viikossa ilman viittomakielistä kouluavustajaa tai tulkkia.

Monet kuurot jäävät vaille tärkeää tietoa omista mahdollisuuksistaan vaikuttaa yhteiskuntaan, koska he eivät saa siitä tietoa viittomakielellä.

He kohtaavat väärinkäsitysten tuomia ongelmatilanteita ja ennakkoluuloja omista soveltuvuuksistaan eri töihin ja tehtäviin, vain koska eivät kuule.

KUUROJEN LIITTO PUOLUSTAA KUUROJEN YHDENVERTAISTA ASEMAA SUOMESSA

Me tartumme toimiin ongelmatilanteissa ja pyrimme edunvalvonnalla vaikuttamaan yhteiskunnan rakenteissa päättäjätasolla.

Vertaistoiminnallamme pyrimme luomaan tilaisuuksia, jossa kuuron ei tarvitse kokea olevansa ainoa kuuro maailmassa, vaan osa ainutlaatuista yhteisöä.

Lahjoittamalla joulukampanjaamme olet mukana rakentamassa yhdenvertaisempaa tulevaisuutta
perheiden pienimmillekin viittojille.

OSALLISTU JOULUKAMPANJAAMME TEKSTIVIESTILLÄ

Lahjoita 10 €
Lähetä tekstiviesti KUURO numeroon 16499

Lahjoita 15 €
Lähetä tekstiviesti KUURO15 numeroon 16499

KUURO VANHUS JÄÄ USEIN YKSIN

On aivan liian harvinaista, että kuuro saisi Suomessa palvelua omalla kielellään. Tämä on tilanne esimerkiksi useimmissa vanhusten hoitokodeissa. Ollessaan yksin toista kieltä käyttävien joukossa, tulee epävarmuus ymmärtämisestä ja ymmärretyksi tulemisesta. Pahimmillaan ihminen tuntee olonsa ulkopuoliseksi ja arvottomaksi.

Näin joulun aikaan yksinäisyys ja ulkopuolisuus tuntuvat usein vielä suuremmalta. Pyhinä perheet kokoontuvat yhteen ja keskustelu pulppuilee aiheesta toiseen, mutta kuuro istuu tietämättömänä sivussa. Entä jos sinä olisit yhdessä, mutta kuitenkin yksin?

OSALLISTU JOULUKAMPANJAAMME SOITTAMALLA

Lahjoita 21,86 € soittamalla numeroon 0600 04031

Lahjoita 14,52 € soittamalla numeroon 0600 04030

Lahjoita 8,09 € soittamalla numeroon 0600 90019

NÄYTÄ TUKESI!

Kuurojen Liitto toivottaa kaikille hyvää joulua!