Joulukampanja 2019

"VIITTOMAKIELISYYS ON LUONNOLLINEN JA EROTTAMATON OSA ELÄMÄÄMME!"

Meistä ei näy se päällepäin – se, että minä, mieheni, sekä lapsemme, olemme kaikki kuuroja. Myös tämä ihana kaunis vauvamme on todettu kuuroksi. Kun olemme yhdessä, kaikki on hyvin; Olemme viittomakielinen perhe.

Kuulon varaan rakennettu yhteiskunta tuo kuitenkin haasteita elämäämme. Viittomakieltä ei arvosteta, eikä sitä nähdä oikeana kielenä. Viranomaiset jopa ohjaavat lapseni mieluummin puheterapiaan, kuin että tarjoaisivat mahdollisuuksia omaksua ja käyttää omaa äidinkieltään!

VIITTOMAKIELI KOHTAA EDELLEEN NEGATIIVISIA ASENTEITA

Vielä 1970 –luvulle asti kuurojen kouluissa lapsia kiellettiin käyttämästä viittomakieltä. Jos lapsi viittoi oppitunnilla, opettaja löi häntä karttakepillä sormille! Näistä ajoista ollaan menty hyvin paljon eteenpäin – vai onko?

Asenteet ja vanhat uskomukset muuttuvat hitaasti. Vielä tänäkin päivänä on tahoja, jotka kyseenalaistavat viittomakielen aseman kuurojen identiteettiä tukevana luonnollisena kielenä ja tärkeänä kielellisen itseilmaisun kehittäjänä, varsinkin lasten kohdalla. Usein törmää käsitykseen, että viittomakieli haittaisi puhutun kielen oppimista ja siksi kuuron lapsen vanhempia jopa ohjeistetaan olemaan käyttämättä viittomakieltä lapsensa kanssa.

Kuva: Teppo Laiho. "Artikulaatio-opetusta Turun kuurojenkoulussa 1940-luvulla."