3.1.2018

Testamenttilahjoitus

• Kahdet aikuisten ja kahdet lasten tennarit heinikossa aseteltuna siten, että lasten kengät ovat keskellä.
Testamentti on tahdon ilmaus siitä, kenelle ja miten haluat omaisuutesi jakaa.

Lahjoitus sinun tahtosi mukaan

Kuurojen Liitto rahoittaa toimintaansa muun muassa lahjoitus- ja testamenttivaroilla. Yleishyödyllisille järjestöille, kuten Kuurojen Liitolle tehdyistä testamenttilahjoituksista ei makseta perintöveroa, vaan kaikki testamenttien kautta lahjoituksina saatavat varat käytetään kokonaisuudessaan lahjoituksen antajan toivomalla tavalla. Testamenttilahjoitus Kuurojen Liitolle osoittaa sinun tahtosi ja vaikuttaa monen kuuron tulevaisuuteen.

Testamentti on tahdon ilmaus siitä, kenelle ja miten haluat omaisuutesi jakaa. Jollet ole laatinut testamenttia, omaisuutesi jaetaan perimisjärjestyksessä. Jos sinulla ei ole perillisiä, omaisuutesi luovutetaan valtiolle.

Testamentin on täytettävä tietyt muotovaatimukset, jotta se on juridisesti pätevä. Siksi on hyvä kysyä neuvoa esimerkiksi oman pankin lakiasianneuvonnasta tai asianajotoimistosta testamentin laatimiseen.

Testamentissa on mainittava vähintään

• Testamentin antajan nimi henkilö- ja osoitetietoineen
  • Testamentin saajan tiedot
  • Testamentattava omaisuus (esim. kaikki omaisuus tai rajatusti joku osa omaisuudesta)
  • Testamentin laatimispäivämäärä
  • Testamentin tekijän allekirjoitus
  • Kahden esteettömän yhtä aikaa läsnä olevan todistajan allekirjoitus

Perillisten lakisääteistä osuutta ei voi testamentata muille.

Testamentti on mahdollista muuttaa tai peruuttaa koska tahansa laatimisen jälkeen.

Hyvä testamentti -kampanja

Kuurojen Liitto on mukana järjestöjen yhteisessä Hyvä Testamentti -kampanjassa, jossa jaetaan tietoa testamentin tekemisestä. Kampanjan nettisivuilla lakiasiantuntija Piia Jeremejeff vastaa kysymyksiin ja ohjaa tarvittaessa eteenpäin oikean tiedon lähteille.

Hyvä testamentti -kampanjassa on mukana 24 yleishyödyllistä yhteisöä, jotka edustavat laajasti erilaisia hyväntekeväisyyskohteita: Aivoliitto, Amnesty International, Animalia, Fida, Greenpeace, Helsingin Diakonissalaitos, Herättäjä-Yhdistys, Kansanlähetys, Kuurojen Liitto, Patmos Lähetyssäätiö, Pelastakaa Lapset, Plan Suomi, Päijänteen Luonnonperintösäätiö, SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto, SOS-Lapsikylä, Suomen Lähetysseura, Setlementtiliitto, Suomen Merimieskirkko, Meripelastusseura, Suomen Pipliaseura, Reumaliitto, Suomen Sydänliitto, World Vision ja WWF (Maailman luonnonsäätiö). Kaikki järjestöt ovat Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry:n jäseniä.

Hyvä testamentti -kampanjan sivut löytyvät osoitteesta http://www.hyvatestamentti.fi/

Lisätietoa testamenttilahjoituksesta Kuurojen Liitolle saat ottamalla yhteyttä varainhankintaan:

Puh (arkisin klo 9–15): 09 5803 421 ja 09 5803 042

tai sähköpostilla: s-postiosoite varainhankinta@kuurojenliitto.fi