Tee kertalahjoitus

25.6.2018

Yhdenvertaisuus kuuluu kaikille

Miltä tuntuisi, jos joutuisit luopumaan unelma-ammatistasi ihmisten ennakkoluulojen tähden?

En tiedä mitä tekisin. Laitoin kaiken likoon, että pääsisin opiskelemaan unelma-ammattiani. Luku-urakkani osoittautui kuitenkin turhaksi. Kohtasin seinän, joka ei liittynyt taitoihini tai osaamiseeni, vaan ennakkoluuloihin kuuroudestani. Minulle sanottiin kylmästi, että ala ei sovellu kuuroille, eikä oppilaitokselta löytynyt halukkuutta erityisjärjestelyihin. Minulle ei annettu edes mahdollisuutta!

Kuurot nuoret unelmoivat ammatista ja urasta niin kuin kuka tahansa nuori. Silti unelma-ammattiin päätyminen on kuurolle monin verroin vaikeampaa, joskus jopa mahdotonta.

Kuuro nuori joutuu opintoihin hakiessaan kohtaamaan ennakkoluuloja, jotka voivat pahimmillaan koitua esteeksi opiskelupaikan saamiselle. On ymmärrettävää, jos opiskelupaikkaa ei myönnetä tiedon, taidon, tai motivaation puutteesta, mutta kun paikkaa ei myönnetä kuurouden vuoksi, tuntuu se erityisen pahalta.

Oppilaitokset voivat arvella kuurouden olevan este tietyille aloille, vaikka näennäiset esteet voitaisiin poistaa asianmukaisilla, kohtuullisilla mukautuksilla. Lain mukaan työnantajilla on velvollisuus edistää yhdenvertaisuutta, mutta useimmiten kuuro itse joutuu taistelemaan oikeuksiensa puolesta.

Lahjoittamalla olet tukemassa Kuurojen Liiton edunvalvontaa ja aluetyötä auttamaan kuuroja puolustamaan oikeuksiaan erilaisten esteiden edessä, edistämään totuudenmukaisempaa kuurotietoutta, ja muistuttamaan päättäjiä velvollisuuksistaan.

• Lahjoita käyttämällä sivulta löytyvää kertalahjoituslomaketta
    • tilisiirrot, luottokortit ja MobilePay
  • Lahjoita soittamalla