14.6.2018

Dövförbundet ordnar diskussion på Finlandsarenan

Finlands Dövas Förbund är också i år med på Finlandsarenan i Björneborg. Den 16.7 ordnar förbundet en diskussion i samarbete med den romska organisationen Suomen Romanifoorumi och den samiska organisationen SámiSoster ry. Vi presenterar också vår verksamhet på medborgartorget 16–18.7.

Finlandsarenan ordnas av MTV den 16-20 juli i Björneborg. Dövförbundet deltar nu för andra gången och debuterar som diskussionsarrangör. Den gemensamma diskussionen med den romska och den samiska organisationen äger rum på stadshusets gård måndag 16.7 klockan 16-17 med temat Saamelaiset, romanit ja viittomakieliset - samanarvoisia, erilaisia vai "hankalia"? (Samer, romer och teckenspråkiga - likvärdiga, annorlunda eller ”besvärliga”?). Som moderator fungerar Yle-redaktören Tapio Pajunen. I panelen sitter Finlands Dövas Förbunds verksamhetsledare Markku Jokinen, författaren Juhana Salonen, experten Juha Guttorm, redaktören Miriam Schwartz och EU-parlamentarikern Sirpa Pietikäinen. Diskussionen kan ses i direktsändning på webben via MTV:s Katsomo

På medborgartorget kan du stifta bekantskap med Finlands Dövas Förbunds verksamhet i dagarna tre, 16–18.7. Kom med och utmana oss i en teckenduell, du kan vinna en ryggsäck! En snabbkurs i finskt teckenspråk utlovas också när förbundsordförande Jaana Aaltonen och redaktör Netta Keski-Levijoki intar MTV-scenen onsdag 18.7 kl. 9.20  under devisen Lär dig teckna på en kvart. Med och lär sig är också Marttaliittos generalsekreterare Marianne Heikkilä.

Vi ses i Björneborg!

Videorna är på finskt teckenspråk.

Hyödyllisiä linkkejä