3.9.2019

Temaveckor på tv: Barnprogram på svenska med stödtecken

• Svettigt men roligt i BUU-studion. Malin och Jontti ska komma ihåg replikerna, titta i rätt kamera och framför allt - teckna rätt. Foto: Ann-Catrin Rosenberg
Från och med nästa vecka har Yles barnmagasin BUU-klubben stödtecken som tema i två veckor. Det blir en hel drös med program, bland annat tre serier, där det bjuds både på tecken som stöd och finlandssvenskt teckenspråk. Allt kan ses på Barnens arena.

Under temaveckorna, från måndag 9.9 till söndag 22.9, kommer BUU-programledarna Malin Olkkola och Jonathan ”Jontti” Granbacka att tala om bland annat djur och känslor. Den nya serien Djurvänner har premiär i BUU-klubben och handlar om några barn som hälsar på olika djur på en bondgård. Barnen använder stödtecken då de pratar.

BUU-klubben sänds varje dag kl. 18:00 på Yle Teema Fem och senare på Barnens arena. Mera teckengodis blir det i form av två andra serier som publiceras direkt på arenan. Den ena av dem är gamla bekantingen Bärtil översatt till finlandssvenskt teckenspråk.

Temaveckorna har förberetts noga och intensivt. I manusskedet fick BUU-klubbsvärdarna hjälp av specialsakkunniga Annika Aalto från Finlands Dövas Förbund. Hon bl.a. tecknade speakarna på video så att Malin och Jontti kunde öva in dem. I inspelningsskedet var teckenpråkstolken Jenny Derghokasian på plats i studion och såg till att tecknen blev rätt.

– Jag tror att både Jontti och jag blev lite svettiga när vi såg videorna där Annika hade tecknat speakarna, bekänner Malin.
– Men efter en tids övande märkte man att tecknen oftast är väldigt logiska. Och det var tryggt att ha Jenny med oss i studion. Hon fick nog rätta oss ett antal gånger då vi gjorde helt fel tecken.

Två av programserierna med tecken publiceras enbart på Barnens arena. Tanjas tambur är en dramaserie med stödtecken. Den handlar om Tanja som är 6 år och gillar att leka fantasilekar. Sedan serveras något så ovanligt som Bärtil översatt till finlandssvenskt teckenspråk. Här är det originalserien Hitta på med Bärtil (2018) som har fått tre teckenaktörer, Janne Kankkonen, Annika Aalto och Eva Mäkinen inlagda i rutan.

Nu är det bara att plocka fram myskuddarna och slå sig ned framför teven!

Hyödyllisiä linkkejä