9.10.2019

Föreslå vem som ska få Årets teckenspråksbragd 2019

Hederspriset Årets teckenspråksbragd 2019 tilldelas en person eller aktör som i år har främjat de finländska teckenspråkens ställning genom att driva teckenspråkigas språkliga rättigheter i Finland och synliggöra teckenspråken.

Priset överräcks varje år på Teckenspråkets dag den 12 februari, som också är dövundervisningens fader C. O. Malms (1826−1863) födelsedag. Vem som helst kan nominera en pristagare och motivera varför hederspriset borde gå till just denna person eller aktör. Dövförbundets styrelse utser pristagaren på sitt möte i november.

Tidigare pristagare:

Riksdagsledamoten Erkki Virtanen (2009), Familjen Rikala (2010), Kyrkostyrelsens teckenspråksöversättare Tarja Sandholm och Tomas Uusimäki (2011), Finlands nationalopera (2012), barnombudsmannen Maria Kaisa Aula (2013), riksdagsledamoten Mikaela Nylander (2014), människorättsaktivisten Katja Merentie (2015), Yle (2016), författaren Juhana Salonen (2017), elingenjör Tomas Vaarala (2018).

Skicka ditt förslag till kuurojenliitto@kuurojenliitto.fi senast söndag 17.11.2019.