Jourhjälpen

Jourhjälpens texttjänst i Nyland

Om du får brådskande hälsoproblem när din egen hälsostation är stängd kan du kontakta Jourhjälpens texttjänst. Servicen är endast för personer som inte kan höra eller producera tal.

Jourtjänsten ger råd och hjälper dig att  bedöma om dina symptom kräver besök på jourpoliklinik. Tjänstens sjukskötare hänvisar dig till rätt vårdställe eller ger dig anvisningar för egenvård. Om situationen är brådskande och du inte får tag i Jourhjälpen inom en rimlig tid ska du söka dig direkt till en jourpoliklinik.

Användning av tjänsten kräver stark autentisering med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. Tjänsten är avgiftsfri. Texttjänsten (se länk nedan) är avsedd enbart för personer som inte hör eller inte kan producera tal. Övriga betjänas per telefon på numret 116 117.

Jourhjälpen i Nyland betjänar invånarna i Askola, Borgnäs, Borgå, Esbo, Grankulla, Hangö, Hyvinge, Högfors, Ingå, Kervo, Kyrkslätt, Lappträsk, Lojo, Lovisa, Mäntsälä, Nurmijärvi, Raseborg, Sibbo, Sjundeå, Träskända, Tusby, Vanda och Vichtis.

I nödsituationer kontakta 112.
Vid livshotande situationer (t.ex. svåra bröstsmärtor, andningssvårigheter, förlamningssymptom, kramper, medvetslöshet) kontakta nödnumret 112.

Nödtextmeddelande till 112 kräver förhandsregistrering här