8.1.2019

Kul och kultur på barnfest i mars – också på teckenspråk

Den årliga barnfesten med allehanda kreativa verkstäder och föreställningar ordnas på Annegården i Helsingfors den 2 mars. Två program har tolkning på finlandssvenskt teckenspråk och i ett används tecken som stöd. Barnfesten är gratis för alla.

Festen bjuder på kul och kultur med allt från dans, teaterföreställningar och spel till tygtryck, mellanmålstillredning och sagor. Alla barn är välkomna, ingen förhandsanmälan behövs och evenemanget kostar heller ingenting.

Barnfesten satsar på tillgänglighet och en av programpunkterna är teateräventyret Jakten på det försvunna ljudet, som ordnas med finlandssvensk teckenspråkstolkning. Man kan också ta ett foto tillsammans med en clown som heter Matilda Marjatta och har en egen teckenspråkstolk med sig. På en rimmande och rörlig lekstund om bobbor och baciller använder ledarna tecken som stöd.

Barnfestens föreställningar och verkstäder har en starttid och ett begränsat antal platser. I entrén finns kostnadsfria deltagarbiljetter till programmen, som är ca 30 minuter långa om annat inte anges. De aktiviteter som inte har en starttid är öppna under hela barnfesten och för dem behövs ingen deltagarbiljett.

Barnfesten på Annegården, 2 mars kl. 11-15, Annegatan 30.
I festsalen finns induktionsslinga och ledarhundar är välkomna.

Mer information på barnkultur@luckan.fi

Medverkande: Luckan, Finlandssvenska teckenspråkiga rf, den teckenspråkiga teatern Ursa Minor, Annegården, HAM, Nylands CP-förening, Esbo Arbis, Helsingfors Arbis, Barnavårdsföreningen, LEK SAK, FDUV, The Italian Association in Finland, Ateneum, Förbundet Finlands Svenska Synskadade rf, Svenska Teatern, UngMartha, Nordisk kulturkontakt, Regnbågsankan, Mll Nylands distrikt, Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs, Sydkustens ordkonstskola, DanceAbility Finland ry, Helsinki Traditional Jazz Dance Society ry, Teater Taimine

Nyttiga länkar
Nedladdningsbara filer