26.5.2017

Seniorernas kulturevenemang gick tillbaka till C. O. Malms rötter

• Esityksistä nautti noin 400 kulttuurin ystävää.
  • Irma Frondelius voitti henkilökohtaisen tietokilpailun.
  • Voittoisat turkulaiset iloitsivat menestyksestään seniorien kulttuuritapahtumassa.
Det 17 kulturevenemanget för döva seniorer gick av stapeln i Borgå 25–27.5. Omkring 400 seniorer samlades för att njuta av uppvisningarna och träffa gamla bekanta.

Årets största kulturevenemang invigdes på Kristi himmelsfärdstorsdag under sedvanliga former genom att Finlands flagga och Finlands Dövas Förbunds fana bars fram på scenen. Borgå Nejdens Döva rf framförde teckenkörsång och föreningens ordförande Håkan Westerholm utlyste en tyst minut för Finlands tidigare president Mauno Koivisto, som begravdes samma dag.

Konstfabriken i Borgå gav det traditionella kulturevenemanget en fin inramning. Lokalen var ursprungligen en fanerfabrik. Westerholm drog sig i sitt invigningstal till minnes hur han förfasat sig över att byggnaden var så ful då den ännu fungerade som fabrik. När Konstfabriken öppnades år 2012 hade huset renoverats med en ny, modern framtoning.

Eftersom Borgå stad och värdföreningen Borgå Nejdens Döva rf är starkt tvåspråkiga var också själva evenemanget det. Konferenciererna Taina HeleniusBrita Peura och Jari Koponen ledde programmet på både finlandssvenskt och finskt teckenspråk. Studerandena i Lev i vårt språk-projektet (Livs) fungerade också vid behov som tolkar på finlandssvenskt teckenspråk.

Som öppningsnummer bjöds publiken på ett besök av Ursa Minors seniorclown Matilda Marjatta.

Efter invigningen var det dags för frågesport, både individuell och för lag. Enligt evenemangets tema rörde frågorna Carl Oskar Malms liv och hans hemstad Borgå.

I lagfrågesporten tog Åke UusimäkiAlf Ekström och Rolf Westerlund från Finlandssvenska teckenspråkiga rf hem segern. De hade hemmaplansfavör då alla tre har gått i skola i Borgå.

I den individuella frågesporten svarade Irma Frondelius från Vanda Döva rf rätt på alla tio frågor och vann klart.

– Jag blev också själv överraskad. Åtta frågor var jag säker på men i två hade jag tur med svaren, sade Frondelius med ett leende.

På fredagen bjöds det på sammanlagt elva uppvisningar som alla var antingen skolminnen enligt temat eller humoristiska.

Publiken fick rösta fram sina favoriter bland uppvisningarna. Åbo var i år särdeles framgångsrikt eftersom representanterna för stadens dövförening åkte hem med bästa gruppuppvisning, bästa solouppvisning och därtill också bästa handarbetet i bagaget.

Åbo dövförenings fartfyllda kör Ralli fick titeln bästa gruppuppvisning medan Kalevi Immonen knep titeln bästa solouppvisning med sin sketch Restaurangen. Av konst- och handarbetena hade Eija Kujala från Åboföreningen gjort mössa och vantar med temat Finland100, som utsågs till det bästa bidraget.

På lördagen fortsatte kulturevenemanget med en utflyktsdag för att stifta bekantskap med Borgås sägenomspunna historia.