28.1.2016

Perinteistä palveluohjausta ja uutta ICT-ohjausta

• Liiton organisaatiokaavio
Kuurojen Liitto siirtyi vuodenvaihteessa prosessiorganisaatioon. Viisiosaisessa juttusarjassa uuden johtoryhmän jäsenet kertovat vastuullaan olevista prosesseista. Juttusarjan neljännessä osassa johtaja Helena Torboli kertoo Asiakkaiden toimintaedellytysten tukeminen-prosessista.

Helena Torbolin alaisuudessa työskentelevät liiton palveluohjaajat ja ICT-ohjaajat. Palveluohjaajat tekevät aluetoimistoissa samantyyppistä työtä kuin kuntoutussihteerit aikaisemmin. He neuvovat ja opastavat asiakkaita erilaisissa elämäntilanteissa ja tekevät alueillaan vaikuttamis- ja edunvalvontatyötä.

- Vanhassa organisaatiossa työtä tehtiin aluetiimeissä, nyt työskennellään itsenäisemmin. Toisaalta prosessiorganisaation idea on se, että yhteistyötä tehdään sujuvasti eri prosessien välillä, kertoo Helena Torboli.

Aiemmin liiton aluetyöntekijät työskentelivät samassa yksikössä, nyt aluetyöntekijät on jaettu kahden prosessin alaisuuteen. Torbolin johtamassa prosessissa keskitytään henkilökohtaiseen palveluohjaukseen, kun taas Vertais- ja vapaaehtoistoiminnan vahvistaminen-prosessissa keskitytään järjestöohjaukseen.

Toive tietotekniikan neuvonnasta toteutuu

Kentältä on esitetty jo aikaisempina vuosina toiveita, että Kuurojen Liitosta saisi apua tietotekniikkaan liittyvissä asioissa. Nyt toiveet on huomioitu: liitossa työskentelee kaksi ICT-ohjaajaa. Heidän tehtävänään on opastaa asiakkaita esimerkiksi verkkopalveluiden sekä etä- ja mobiilipalveluiden käytössä. Yhteiskunnan palvelut painottuvat yhä enemmän verkkoon, ja tarkoitus on, että myös liiton jäsenistö pysyy tässä kehityksessä mukana.

- Jos asiakas oppii hyvin tietotekniikan käytön, hän voi olla jatkossa etäyhteydessä viranomaisiin – tai vaikka Kuurojen Liiton aluetyöntekijöihin, Torboli toteaa.

ICT-ohjaajien on tarkoitus tehdä tiivistä yhteistyötä aluetyöntekijöiden kanssa. Alueilla voidaan tulevaisuudessa järjestää esimerkiksi räätälöityjä koulutustilaisuuksia.

Toisten liiton johtajien tapaan myös Helena Torboli pitää tulevan toimintavuoden tärkeimpänä asiana asiakaspalvelun kehittämistä.

- Se on aivan kirkas tavoite, että työntekijöiden täytyy olla hyvin asiakkaiden tavoitettavissa. Se voisi olla uudenvuodenlupaus, sanoo Torboli.

Nyttiga länkar