3.2.2017

European Union of the Deaf (EUD):n hallitus kokoontuu Rovaniemellä 3.-4.2.2017

Varsinaisen hallituksen kokouksen lisäksi järjestetään workshop yhdessä Rovaniemen, Oulun ja Kajaanin kuurojen yhdistysten kanssa. EUD:n hallitus esittelee osallistujille ohjelmaansa ja tavoitteitaan.

EUD:n hallitus kokoontuu neljästi vuodessa eri puolilla Eurooppaa. Vuoden toinen ja neljäs kokouspaikka valitaan EU:n puheenjohtajamaan mukaan. Helmikuun ja joulukuun kokouspaikat hallitus päättää vapaasti.

Videohaastattelussa EUD:n hallituksen jäsen Gergely Tapolzcay kertoo ajatuksiaan mm. EUD:n hallituksen kokoontumisesta ja paikallisten kuurojen yhteisöiden huomioimisesta. Heille järjestetään usein EUD:n kokouksen yhteydessä workshop tai luentoja, jossa esitellä EUD:n toimintaa. Taannoinen kokous Espanjan Granadassa oli yleisömenestys, ja paikalle tuli todella paljon väkeä. Samoin kävi Kyproksella pidetyssä kokouksessa, kertoo Gergely.

Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja ja EUD:n puheenjohtaja Markku Jokinen ehdotti hallitukselle Suomea seuraavaksi kokouspaikaksi. Valinnassa halutaan huomioida pienet paikalliset kuurojen yhteisöt ja välttää sitä, ettei aina valittaisi kokouspaikaksi isoa kaupunkia. EUD:n hallitus kannatti ajatusta Lapissa kokoontumisesta, koska myös siellä on pieni paikallinen kuurojen yhteisö. Lappi alueena herättää EUD:n hallituksen jäsenissä uteliaisuutta ja mielenkiintoa. Rovaniemi on myös EUD:n historian pohjoisin kokouspaikka.

Markku Jokisen mukaan Rovaniemen kokouksen pääaiheita ovat mm. vuoden 2016 toiminnan ja tulosvaikutusten arviointi sekä vuosikokouksen valmistelu. Tämän lisäksi suunnitellaan kirjaprojektia, joka koskee YK:n yleissopimusta vammaisten henkilöiden oikeuksista.

EUD:n hallituksen kokouksen jälkeen on paikallisyhteistyön vuoro. Lauantain workshopiin on järjestetty kuljetukset Oulun kuurojen yhdistykseltä ja myös Kajaanin kuurojen yhdistykseltä tulee osallistujia. Päivän aikana käydään vuoropuhelua EUD:n ja paikallisen kuurojen välillä.

Nyttiga länkar