12.4.2019

Viittomakielinen vaikuttamistyö

Kuurojen Liitto tekee jatkuvasti vaikuttamistyötä. Työ on usein näkymätöntä, mutta esittelemme nyt yhden esimerkin viittomakielisestä vaikuttamistyöstä. Tänä sunnuntaina pidetään eduskuntavaalit, joiden eteen liitto on tehnyt vaikuttamistyötä jo paljon ennen tätä sunnuntaita.

Johtaja Helena Torboli kertoo, että Kuurojen Liitto on tehnyt eduskuntavaaleissa vaikuttamistyötä olemalla yhteydessä kaikkiin puolueisiin, pyytämällä tapaamisia ja esittelemällä liiton vaaliteesejä.

- Kuurojen Liitto haluaa olla mukana vaikuttamassa, että viittomakielisten kielelliset oikeudet huomioidaan, sanoo Torboli.

Kuurojen Liitto on tehnyt etukäteisvalmistelua tapaamisiin tutustumalla kunkin puolueen tavoitteisiin ja miettimällä miten esittää viittomakielisten kielellisten oikeudet niin, että ne sopivat puolueen tavoitteisiin. Torbolin mukaan puolueet ovat suhtautuneet pääosin hyvin.

- 19 puolueesta olemme tavanneet noin puolet. Tapaamisissa on syntynyt antoisaa keskustelua, kertoo Torboli.

Kuurojen asiat esillä

Kuurojen Liitto on tehnyt eduskuntavaaleja varten vaaliteesit, joita on esitelty muun muassa Kuurojen palvelusäätiön, Suomen Kuurosokeat ry:n ja Kuurojen Liiton järjestämillä alueellisilla foorumeilla. Teesejä on myös esitelty puolueiden tapaamisissa. Vaaliteeseissä nostetaan esille erityisesti tulkkaus, opetus ja sotepalvelut.  Liiton vaaliteesit ovat saaneet kiitosta selkeydestään.

- Lisäksi kun puolueet näkevät meidät kuurot ajamassa itse omia asioitamme, he ymmärtävät paremmin mitä tavoittelemme kielellisillä oikeuksillamme, kuvailee Torboli.

Meidän on osallistuttava keskusteluun, sillä me viittomakieliset olemme äänestäviä kansalaisia ja osa yhteiskuntaa.

Jotkut ymmärtävät heti, mistä kielellisistä oikeuksista on kyse. Kuten esimerkiksi viittomakieliset tai viittomakielen taitoiset ehdokkaat. Kuurojen Liitto on koonnut listan näiden eduskuntavaalien ehdokkaista, jotka ovat ilmoittaneet olevansa viittomakielisiä tai viittomakielen taitoisia. Katso lista ehdokkaista ja liiton vaaliteesit oheisesta linkistä.

Keskusteluissa liitto on muistuttanut puolueita muun muassa viittomakielilain ja eduskunnan viittomakielten verkoston olemassaolosta. Keskustelujen kautta puolueet ovat tietoisempia viittomakielisten asioista ja muistavat ne paremmin kun tulee päätösten aika. Vaikuttamistyö ei lopu näihin eduskuntavaaleihin, vaan seuraavaksi Kuurojen Liitto pyrkii vaikuttamaan muun muassa uuden hallituksen sote-palvelujen suunnitteluun.

Nyttiga länkar