23.8.2019

Miten YK:n vammaisyleissopimus toimii käytännössä? - vammaissopimusta ja sen onnistumisia arvioidaan seminaarissa 4.9.

Vammaisfoorumi teki vuonna 2018 kyselyn YK:n vammaissopimuksen toteutumisesta Suomessa. Kyselyyn saatiin yli 2000 vastausta ja niiden perusteella vammaisten oikeudet toteutuvat maassamme heikosti, vaikka lainsäädäntö näyttäisikin olevan kunnossa.

Erityisesti yksilöllisen tarpeen huomiointi näyttää jäävän usein jalkoihin. Edelle menevät budjetit ja palvelukuvaukset, ja ongelmia lisää myös monenlaiset ennakkoluulot ja asenteet.

Viittomakielisiä vastaajia kyselyssä oli 49. Vastaajien kokonaismäärään nähden otos oli pieni, mutta vastauksissa nousevat esiin samat ongelmat, joista myös Kuurojen Liittoon ollaan usein yhteydessä: oppilaitosten ja työnantajien ennakkoluulot, syrjintä tiedonsaannissa ja palveluissa sekä ongelmat tulkkauspalveluiden toteutumisessa.

Vammaisfoorumi julkaisee kyselyn tuloksia teemoittain sivuillaan https://vammaisfoorumi.fi/lausunnot/.

Kyselyn teemoja käsitellään tarkemmin Vammaisfoorumin järjestämässä ”Miten YK:n vammaisyleissopimus toimii käytännössä? – Vammaisfoorumin kyselyn tuloksia” -seminaarissa 4.9. klo 12.30–17 (Juhlasali, G18, Yrjönkatu 18, 00120 Helsinki). Tilaisuus on täynnä, mutta peruutuspaikkoja voi tiedustella. Tilaisuuden paneelikeskustelussa on mukana myös Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen. Tilaisuudessa viittomakielen tulkkaus.

TILAISUUTTA VOI SEURATA MYÖS SUORANA VERKKOLÄHETYKSENÄ OSOITTEESSA: https://livestream.com/Infocrea-fi/YK-vammaisyleissopimus

Vammaisfoorumi valmistelee kyselyn tulosten pohjalta YK:lle rinnakkaisraporttia YK:n vammaissopimuksen toteutumisesta maassamme. Ulkoministeriö on äskettäin jättänyt YK:lle ensimmäisen maaraporttinsa, jossa arvioidaan miten kansallinen lainsäädäntö ja käytännöt tukevat YK:n vammaissopimuksen toimeenpanoa Suomessa.

LISÄYS 4.9.2019: Vammaisfoorumin 4.9.2019 julkaistu tiedote "Vammaisten ihmisoikeudet eivät toteudu joustamattomissa palveluissa" liitteenä

Nyttiga länkar
Nedladdningsbara filer